Handel elektroniczny (e-commerce) to dynamicznie rozwijająca się branża, która nieustannie ewoluuje. W 2023 roku liczba osób kupujących przez internet w Polsce, wzrosła do 79%1. Oznacza to, że już ponad 30 milionów Polaków dokonuje zakupów w sieci.
Jakie czynniki wpływają na wzrost popularności e-commerce?
Popularność e-commerce wzrasta głównie z uwagi na powszechną dostępność Internetu, postęp technologiczny oraz zmiany stylu życia społeczeństwa. Coraz więcej osób prowadzi aktywny tryb życia, łączy życie prywatne z zawodowym i najzwyczajniej, w natłoku obowiązków nie ma czasu na zakupy stacjonarne. Zakupy online są dla nich wygodniejszym rozwiązaniem. Dlaczego? Ponieważ pozwalają zaoszczędzić czas oraz są postrzegane przez Klientów jako łatwiejsze i dające większe możliwości wyboru. Ludzie cenią sobie wygodę, komfort i fakt, że mogą w dowolnym momencie (np. o 2:00, leżąc na kanapie w swoim domu) i miejscu złożyć zamówienie na wybrane produkty, bez konieczności wychodzenia z domu.
Jakie trendy będą dominować w e-commerce, w 2024 roku?
W 2024 roku rynek e-commerce będzie nadal się rozwijał, napędzany przez te same czynniki, które przyczyniły się do jego wzrostu w ostatnich latach. Będą to:
1. Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)
Wkroczenie AI i ML na scenę e-commerce to przełomowa zmiana, która niesie ze sobą niezwykłe możliwości dla firm i klientów. AI nie tylko usprawnia procesy operacyjne, ale także umożliwia tworzenie bardziej spersonalizowanych i satysfakcjonujących doświadczeń zakupowych dla klientów. To właśnie dzięki nim będziemy dostawać propozycje zakupów idealnie dopasowane do naszych wcześniejszych wyborów.
Przykładowo, AI może być wykorzystywana do:
- rekomendowania produktów na podstawie historii zakupów klienta,
- dopasowania reklam do zainteresowań klienta,
- automatyzacji obsługi klienta (boty, chatboty).
ML może być wykorzystywany do:
- identyfikacji trendów,
- analizy skuteczności kampanii marketingowych,
- prognozowania sprzedaży,
- analizy możliwości poprawy w efektywności sprzedaży.
2. Cross-border e-commerce
Cross-border w kontekście do sprzedaży online, oznacza dokonywanie przez klientów zakupów na platformach internetowych zlokalizowanych poza ich krajem zamieszkania.
E-handel transgraniczny z roku na rok staje się coraz bardziej popularny. Z badań przeprowadzonych przez serwis Cinkciarz.pl wynika, że do 2028 roku, wartość ogólnoświatowa tego rynku może osiągnąć nawet 3,1 bilionów euro, a aż 33% transakcji będzie miało charakter transgraniczny3 (dla porównania w 2021 r. jego globalna wartość wyniosła 657 miliardów euro)4. Według szacunków rynek ten będzie rosnąć w najbliższych latach w tempie 25,8% rocznie.4
Również wśród polskich użytkowników, rośnie zainteresowanie zakupami w zagranicznymi. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023” – 75% polskich internautów wciąż kupuje w rodzimych e-sklepach, a już 30% w zagranicznych.1
Właściciele e-sklepów, którzy chcą wykorzystać ten rosnący trend, powinni dostosować swoje sklepy internetowe do potrzeb klientów międzynarodowych. W jaki sposób? Na przykład poprzez ułatwienie im dokonania zakupów na swoich platformach – oferując różne metody płatności i dostawy.
3. Hiperpersonalizacja
Skupia się na dostarczaniu użytkownikom indywidualnych i dopasowanych do ich preferencji doświadczeń zakupowych. Jak? Poprzez wykorzystanie zaawansowanych algorytmów, które analizują historię zakupów, zachowań online i reakcje na rekomendacje. To właśnie dzięki temu sklepy są w stanie dokładnie identyfikować preferencje klientów.
Przykładowo, jeśli klient kupił buty do biegania, system może sugerować nowe modele związane z tą kategorią bądź inne produkty związane z bieganiem. Inną metodą jest zaproponowanie rabatu na zakupy w kategorii, która interesuje klienta.
Jakie korzyści daje hiperpersonalizacja w e-commerce?
- Dostarcza klientom treści i oferty, które są dla nich bardziej interesujące i angażujące.
- Pomaga firmom zwiększyć konwersję, dostosowując komunikaty marketingowe do konkretnych klientów.
- Buduje lojalność klientów, przez dostarczanie im wyjątkowych doświadczeń.
4. Zrównoważony rozwój
Wpływ jaki marka ma na środowisko jest dla konsumentów coraz ważniejszy.
Według raportu Brandly „co czwarta osoba jest gotowa zapłacić więcej za produkt marki, która aktywnie dąży do zrównoważonego rozwoju. Jeśli spojrzymy na kolejne pokolenia, to dojrzali konsumenci wykazują największą chęć dopłacenia za markę z naciskiem na zrównoważony rozwój (45%).”.2
Z badań przeprowadzonych przez Gemius, można dowiedzieć się, że dla 42% ankietowanych ma znaczenie to jak sposób dostawy wpływa na środowisko. Dla 67% badanych, najważniejszym aspektem ekologicznych form dostawy jest wykorzystanie opakowań przyjaznych dla środowiska. Za korzystaniem z opakowań wielokrotnego użytku opowiedziało się 58% osób.1
Klienci będą coraz bardziej doceniać firmy, podejmujące świadome decyzje dotyczące redukcji wpływu na środowisko. To nie tylko kwestia ekologicznych opakowań, ale także szerszej strategii zrównoważonego rozwoju, obejmującej aspekty produkcji, dostaw, a nawet końcowego etapu życia produktów. Takie działania nie tylko spełniają oczekiwania świadomych ekologicznie klientów, ale również kreują pozytywny obraz marki jako odpowiedzialnej i zaangażowanej społecznie.
5. Szybkie dostawy
Aby zaspokoić rosnące oczekiwania klientów dotyczące szybkiego, a w niektórych przypadkach – natychmiastowego dostępu do zakupionych produktów, sklepy internetowe oferują opcję szybkich dostaw. Same day delivery – dostawa ciągu jednego dnia albo nawet godzin – czyli one hour delivery – to obecne już na rynku rozwiązania logistyczne.
Jak czas dostawy wpływa na doświadczenia zakupowe klientów? Wg. raportu Gemius, 83% klientów, którzy otrzymali dostawę do 12 godzin od momentu złożenia zamówienia, są bardziej zmotywowani do częstszych zakupów w danym e-sklepie.1 Oferowanie szybkich dostaw ma pozytywny wpływ na lojalność klientów i przywiązanie do danej marki. Zatem wszystko wskazuje na to, że rozwiązania te będą cieszyć się coraz większą popularnością.
6. Szybkie płatności
Dla klientów najważniejsza jest wygoda i bezpieczeństwo. Chcą mieć możliwość szybkiego i łatwego dokonania płatności za swoje zakupy, bez konieczności podawania wielu danych osobowych. Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Gemius – wg. ich raportu, aż 1/5 klientów podejmie decyzję o dokonaniu po raz pierwszy zakupów w danym e-sklepie, jeśli będzie dostępna opcja szybkich płatności. Co więcej, możliwość dostępnych różnych form płatności w e-sklepie sprawia, że marka zyskuje na wiarygodności w oczach klienta – tak twierdzi aż ¼ e-konsumentów.1
Szybkie płatności to nie tylko sposób na szybsze zamykanie transakcji, ale również kluczowy element budujący lojalność klientów. Zatem bądź gotowy na przyspieszenie płatniczych podróży w swoim e-sklepie!
7. Mobile first
„Mobile First” to strategia projektowania stron internetowych i aplikacji, która kładzie nacisk na optymalizację dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety. Głównym założeniem tej strategii jest priorytetowe traktowanie użytkowników mobilnych podczas tworzenia interfejsów i funkcji online.
Trend mobile first jest napędzany wzrostem popularności urządzeń mobilnych. W 2023 roku ponad 79% ruchu w Internecie pochodziło z urządzeń mobilnych.1 Oczekuje się, że ten trend będzie się utrzymywał w przyszłości, ponieważ coraz więcej osób korzysta z urządzeń mobilnych.
Sklepy internetowe, które zoptymalizują witryny mobilne dotrą do większej liczby klientów i poprawią doświadczenia zakupowe obecnych.
8. Sprzedaż D2C (Direct-to-Consumer)
Marki będą coraz częściej omijać pośredników i sprzedawać bezpośrednio do konsumentów. Oto dlaczego ten model sprzedaży zyskuje na popularności:
– większa kontrola – D2C daje Ci kontrolę nad marką, dzięki czemu możesz wykreować jej dowolną tożsamość,
– bezpośredni kontakt z klientem – otrzymujesz bezpośredni feedback, poznajesz potrzeby klientów i zyskujesz przewagę konkurencyjną,
– elastyczność w działaniu – możesz szybko reagować na zmiany rynkowe, dostosowując ofertę bez negocjacji z pośrednikami,
– większa marża, większy zysk – eliminacja pośredników to konkurencyjne ceny i zwiększona marża dla Waszego biznesu.
2024 rok w e-commerce będzie okresem dynamicznego rozwoju, napędzanego postępem technologicznym, globalizacją rynku i coraz bardziej wymagającymi oczekiwaniami świadomych konsumentów. Sklepy online, które z powodzeniem wdrożą innowacyjne rozwiązania, zastosują personalizację oraz dostosują się do zmieniających się norm zrównoważonego rozwoju, mają szansę odnieść sukces w tym dynamicznym środowisku cyfrowym.
Źródła:
1 Gemius Polska, Raport „E-commerce w Polsce 2023”, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html, 28.09.2023 r.
2 Brandly360, Raport „Ekspercki raport Customer Experience, Rewolucja czy ewolucja doświadczeń klienta?”, https://brandly360.com/pl/raport-trendy-cx/, 29.11.2023 r.
3 Cinkciarz.pl, Raport „Globalny e-handel w 2024 roku. Szansa czy wyzwanie dla polskich firm?”, https://cinkciarz.pl/nowosci/blog/e-commerce/raport-globalny-e-handel-w-2024-roku-szansa-czy-wyzwanie, 26.10.2023 r.
4 Cinkciarz.pl, Raport „2023 rokiem cross-border. E-commerce wyzwania i perspektywy handlu bez granic.”, https://media.cinkciarz.pl/pdf/Raport_cross-border_e-commerce_Cinkciarz.pl.pdf, 25.01.2023 r.